Filozofija sreće
“Nesreća je svjedočanstvo, a radost alegorija”
Kunst & Liebe Frequency Machine
“Nije se mogao suzdržati da ne pridonese vlastitim obolom iskustva, čime se uvjerio u svoje postojanje.”
Književna mašta je kroz povijest oživljavala tvrđave kao mjesta drame, avanture i introspekcije, istražujući njihovu dinamičnost kako fizičkih, tako i emocionalnih prostora. U srednjovjekovnim epskim pričama utvrde su poprište sukoba koji oblikuju sudbine plemenitih likova i zajednica. To su opasani prostori koji dominiraju nad okolinom, ali i mjesta koja utjelovljuju represiju i kontrolu.
Kulise dvoraca su stoljećima izražavala složenu međuigru između autoriteta, izolacije i sudbine. U djelima kao što su Dvorac Otranto Horacea Walpolea, Drakula Brama Stokera i Grof od Monte Crista Alexandrea Dumasa, ove utvrđene strukture podjednako služe kao fizičke postavke i kao metafore koje sažimaju psihološku i društvenu dinamiku svojih narativa.
U noveli Tvrđava Meše Selimovića, ona nije samo fizički prostor, već i metafora za represivni politički sistem Osmanskog Carstva, gdje se glavni protagonist suočava s korumpiranim vlastima koje tvrđavu koriste kao simbol svoje goleme moći. Tvrđava je tako mjesto na kojem se donose odluke o životu i smrti, često bez pravde ili moralne osnove. Kafkin Dvorac također prezentira tajanstvenu utvrdu na brdu koje dominira okolinom. Objekt je to koji simbolizira nepristupačnu moć i birokratsku otuđenost. Služi kao simbol apsurdnog sistema koji ne samo da osnažuje opću atmosferu beznađa, već postavlja pitanja o prirodi vlasti i smislu zajednice.
Ono što tvrđavu čini toliko moćnim simbolom jest njezina dualnost: ona je istovremeno prostor zaštite i zatočeništva, moći i nemoći, unutarnje introspekcije i vanjskog konflikta. Kroz ovu kompleksnost, njezino mjesto u književnosti učestalo podsjeća na ljudsku potrebu za sigurnosti, ali i na cijenu koju plaćamo za stvaranje tih sigurnih prostora. Priče poput onih o Camelotu ili o Grofu Monte Cristo nisu uzalud bile i ostale popularne. Iskoristile su tradicionalnu fascinaciju dvorcima kao mjestima junaštva, ali i spletki i intriga. Ova idealizacija utjecala je na umjetnost stoljećima. Štoviše, može se tvrditi da je također jačala kulturne i nacionalne identitete, budući da često utjelovljuje povijesne borbe ili moralne ideale. Ova zamišljena uporišta nositelji su vrijednosti, ideja i povijesti same po sebi.
autor: Ivan Šarić, 06/01/2025
Arhiva
playlist