KLFM

Kunst & Liebe Frequency Machine

Atomic Platters: Cold War Music

10:00–12:00 Četvrtak 1.10.2020.

…from the golden age of national security!

…from the golden age of national security!

Svijet je stalno na rubu nuklearnog rata. Istina, najvjerojatnije ga neće biti, ali štimung je cool, plus što nam omogućuje da se podsjetimo slične mada daleko paranoičnije situacije iz dobrih starih pedesetih. Stoga u ovotjednom izdanju Soda Fountaina možete preslušati izbor skladbi skupljenih na četverostrukoj kompilaciji ‘Atomic Platters’. Riječ je o često ironičnim skladbama iz domene ranog rocka, swinga i countryja koje su nastajale pedesetih i šezdesetih referirajući ne samo na nuklearnu prijetnju, već i na ostale ‘znakove vremena’, primjerice hladni rat, prve pojave NLO-a, lansiranje Sputnika, pa i McCarthyjev ‘lov na vještice’. Cheers!

Nakon nešto više od dva desetljeća prividne bezbrižnosti, sablast moguće nuklearne kataklizme iznova jaše diljem planete Zemlje. Naime, zajednički angažman Sjedinjenih Država i Rusije po pitanju Sirije nije urodio očekivanim plodom a Iranci vuku vraga za rep obogaćujući uran…. Trump samo slijedi zadani obrazac.

Svijet je još jednom na rubu nuklearnog rata. Istina, najvjerojatnije ga neće biti, ali štimung je cool, plus što nam omogućuje da se podsjetimo slične mada daleko paranoičnije situacije iz dobrih starih pedesetih.

Nuklearna je pošast započela u kolovozu 1945., kada je svijet postao svjestan razornog oružja u rukama Sjedinjenih Država – fizijske bombe. Koju godinu kasnije Sovjeti uzvraćaju lopticu i testiraju vlastiti model istog oružja. Amerikanci ne sjede skršenih ruku, već prvog studenog 1952. detoniraju prvu fuzijsku, odnosno vodikovu bombu. Po načelu akcije i reakcije, nije trebalo dugo čekati sovjetski odgovor – oni će svoju prvu hidrogenku testirati za nešto više od devet mjeseci, 12. kolovoza 1953. Utrka u naoružavanju je započela, dobrano začinivši ionako već opore simptome hladnog rata.

Čitave su pedesete stoga prošle u svojevrsnoj paranoji i strepnji. Što se događalo iza željezne zavjese nije baš bilo poznato na ovim prostorima (Tito je još 1948. rekao povijesno NE Staljinu), no uvid u situaciju na tlu sjeveroamričkog kontinenta bio je daleko bistriji. Strah se u tolikoj mjeri uvukao u kolektivnu svijest da je praktički svaka situacija, ukoliko su mogućnosti to dozvoljavale prikazivana kao projekcija sovjetske ne samo komunističke, vać sada i nuklerane prijetnje. Čak su i pojave NLO-a, koje su intezivirane nakon čuvenog incidenta u Roswellu prikazivane kao manifestacija ‘crvene opasnosti’. Valjda su glavešne iz Pentagona očekivali kako će iz takvih objekata izjezditi ne mali glavati Sivi, već mali glavati Rusi.

No, bilo je to i doba rađanja rock’n’ rolla. Stvari treba ovdje promatrati u smislu djelovanja uzroka i posljedice, pošto je rani rock na jedan način možda i bio paradigma poslijeratne euforije, no vrlo je brzo zadobio novu ulogu postavši sredstvom bijega iz sve surovije svakodnevnioce. Stoga i ne čudi što su pioniri tog trenda, kao i oni iz drugih ali bliskih pravaca (jazz, country…) svoje pjesmarice obojili ‘nuklearnom’ nijansom i to često na pomalo ironičan način. Očekivano, ova je tematika dodatno protkana duhom vremena koji se jako dobro uklapao u ambijent atomske prijetnje, tako da su pored već spomenutih NLO-a stihove prožimali i događaji poput lansiranja prvog sovjetskog satelita Sputnika, pa i ‘lov na vještice’, odnosno komuniste zagovaran i potaknut od strane jednog senatora iz Wisconsina, Josepha McCarthyja.

TEENAGE CHILDREN WATCH TV - TELEVISION WESTERN, 1956

Natrag u sivilo pedesetih! Kako se desetljeće približava svojem kraju, psihoza je sve veća i veća, a kulminirati će koju godinu nakon Kubanske revolucije, konketno u listopadu 1962. uslijed postavljanja sovjetskih krstarećih projektila na tlo tog od Sjedinjenih Država ne baš pretjerano udaljenog otoka. Ukoliko se nakon pozitivnog raspleta ovog događaja i naslućuje svojevrsno spuštanje razine kolektivnog straha, to je ipak privid, pošto će potpuno odahnuće uslijediti tek na prijelazu iz osamdesetih u devedesete, nakon pada Berlinskog zida te posebice raspada SSSR-a.

Hiroshima, Nagasaki, Alamogordo, Bikini...
I'm gonna preach you all a sermon about Old Man Atom, that's me
I don't mean the Adam in the Bible datum
I don't mean the Adam that Mother Eve elated
I mean the thing that science liberated
The thing that Einstein says he's scared of
And when Einstein's scared, brother, you'd better be scared

If you're scared of the Atom
Here's what you gotta do
You got to get all the people in the world with you
'Cause if you don't get together and do it
Well, first thing you know
I'm gonna blow this world plum through

Hiroshima, Nagasaki, Alamogordo, Bikini...

Now, life used to be such a simple joy
My cyclotron was just a super toy
And folks got born, they'd work and marry
And 'Atom' was a word in the dictionary
And then it happened

The science boys from every clime
They all pitched in with overtime
And before they knew it, the thing was done
And they'd hitched up the power of the gosh-durn sun
And put a harness on Old Sol
Splittin' atoms while the diplomats was splittin' hairs

Hiroshima, Nagasaki, Alamogordo, Bikini...

/Talking Atom Blues/

Pred vama je dakle izbor od nekih četrdesetak skladbi nastalih u to naizgled daleko, ali po ambijentu i paranoji jednako beznadno doba poput današnjice. Uz rijetke izuzetke poput Doris Day i Binga Crosbyja, priloženi autori i izvođači su uglavnom anonimci ili tek donekle poznate spodobe sa ruba show businessa, no zato vrlo britka jezika i ironičnog duha. Pogled na imena pod kojima su nastupali dovoljno govori: Arthur Guitar Boogie Smith & His Cracker Jacks, Loy Clingman With Al Casey & The Arizona Hayriders, Dude Martin & His Round-Up Gang, Buchanan Brothers & The Georgia Catamounts, Dr Strangelove & The Fallouts…

Znakoviti su i nazivi pjesama, očito planski ironični i katkad dovedeni do ruba sarkazma tek sa ciljem ublaživanja sveprisutne napetosti: Atom Bomb Baby, Khrushchev & The Devil, The Death Of Joe Stalin (Good Riddance), Get That Communist Joe, Uranium Fever, I Dreamt I Saw Khrushchev [In A Pink Cadilac], My Radiation Baby, The Senator McCarthy Blues, Radioactive Mama i drugi. Uglavnom, priloženi presjek jako dobro i slikovito ocrtava tu sve samo ne pastoralnu atmosferu prvih desetljeća hladnog rata i trke u naoruživanju.

A ako ste mislili da su se nakon pada Zida i raslojavanja bivšeg sovjetskog imperija stvari promjenile na bolje – hm, varate se!

powered & provided by ©eXit

autor: Vjeran Stojanac, 30/09/2020

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Vezane objave

Arhiva

Tribute to The Kinks

10:00–11:50 Četvrtak 13.5.2021.

Reći će neki opet posveta Kinksima, ali što je tu je!

Nostalgični pogled unatrag

22/04/2014.

Naslov ponekad dovoljno govori, a svaki pokušaj dodatnog pojašnjivanja bi samo profanizirao stvar. Kreće još jedno mješovito, eklektično izdanje Soda Fountaina koje će nastojati pružiti zaokruženu sliku određenog stupnja ljepote bez obzira na pomalo neusklađeno prelijetanje po datumima i kontinentima.

Back to the Backroads

15/07/2014.

Soda Fountain se vraća svojim korijenima – kao stvoreno za ljetnje jutro kada većina uobičajenih slušatelja uživa u prvim danima godišnjeg odmora, te stoga još najvjerojatnije spava.

Hiroshima Mon Amour

05/08/2015.

Igrom sudbine, današnji se termin emitiranja Soda Fountaina poklapa s sedamdesetogodišnjicom prvog nuklearnog napada usmjerenog protiv civila, odnosno bacanja fizijske bombe nazvane ‘little boy’ na japanski grad Hiroshimu. Možda će vam se izbor pjesama donekle učiniti sličan onome iz ‘Atomic Powera’, nedavno emitiranog izdanja eXita, no bitna je poruka, a ta je da nam i dalje nad glavom visi opasnost koja je obznanjena prije točno sedamdeset godina.

Tjedna rotacija

Arhiva

FILM SCHOOL / We Weren’t Here

CARIBOU / Andorra (2007)

Guess What / LESSONS IN SPACE

BICEP / Little White Earbuds

BAT FOR LASHES / Livestream at Home

NEŽNI DALIBOR / Sredstva i Veštine (2008)