Firewater je sastav koji nažalost uglavnom zaluta na nepredviđene lokacije, ili ga još gore zamjenjuju s istoimenim projektom nedostojnim pažnje. No, sve ono što je Tod A. napravio u ova dva desetljeća po raspuštanju svojeg prethodnog benda Cop Shoot Cop je itekako dojmljivo, unikatno, i bez lažne skromnosti presavršeno! Postići tako odmjeren a efikasan konflikt osobne vizije, punka, folka i cabareta nije banalnost omogućena svima, posebice ne onim sličnim, razvikanim imenima koja prednjače na globalnoj nezavisnoj sceni.
Osamdesete su godine dvadesetog stoljeća svjedočile navali velikog broja tzv. industrial sastava. Pravilo ne zaobilazi ni njujoršku scenu; gdje se u to vrijeme javlja svojevrsni blend lokalnih (DNA i općenito no wave, Suicide) i europskih (Cabaret Voltaire, Throbbing Gristle) utjecaja. Ovo se u prvom redu odnosi na Swanse koji su i konsolidirali tamošnju scenu navedenog usmjerenja, ali i na bendove tzv. drugog vala koji su sa djelovanjem započeli u drugoj polovici osamdesetih, i među kojima se posebno izdvaja Cop Shoot Cop. Da, upravo taj Cop Shoot Cop koji su specifičnim crnohumornim pristupom, te korištenjem jazz i swing elemenata polako izmjenili nametnutu sliku o sebi kao o stereotipnom industrial bendu.
Prva postava Firewatera: David Ouimet, Duane Denison, Tod A. i Yuwal Gabay
Ali, čak ni takva fleksibilnost stila nije mogla zadovoljiti apetite bas gitarista, pjevača i autora svih tekstova i većine kompozicija, Toda Ashleyja. Stoga se sredinom devedesetih, nakon tri manje – više uspješna albuma Cop Shoot Cop rasformira, a Tod uzima malenu stanku kako bi se razmislio kamo i kako dalje. Gruba je skica već postojala u njegovoj glavi, samo je trebalo doraditi finese. Možda zvuku kojeg je i ranije kreirao dodati neke egzotičnije elemente ili krenuti skroz ispočetka? Ovu je dvojbu Tod riješio krenuvši srednjim putem, kompromisom koji uključuje građenje novog početka na već postavljenim temeljima koji su pokazali stabilnost. Ali prije svega, bila je potrebna ta mala stanka, ako ništa drugo, onda zbog pripreme terena; stanka u kojoj će se cirkuska arena očistiti i posuti novom piljevinom, stanka za provjeru reflektora, trapeza i sigurnosne užadi.
Tako je sredinom 1995. svjetlost dana ugledao novi projekt Toda Ashleyja (koji će se ubuduće potpisivati kao Tod. A.), sastav Firewater, odnosno njihov nastupni album Get off the Cross, We need Wood for the Fire. Uvodna pjesma Bourbon & Division, te Balalaika su dva folk-punk primjera protkana naizgled beskrajnom emotivnošću, u stvari prije samosažaljenjem kao posljedicom depresije, dok skladbe poput Mr. Cardiac, Snake-Eyed and Boxcars, I am the Rain ili Refinery pružaju jedan pomalo racionalniji i hladniji, no samim tim i još depresivniji urbano-paranoični pogled na stvari.
On the corner of Bourbon & Division Crawling down the crooked streets at dawn She said: don’t come back, all is not forgiven So you fall inside a bottle and a song
Splinters of thought dropping slowly Snapping like branches in the wind So you light a dog-end smoke And you’re laughing as you choke And you give the wheel of fortune one more spin
Do you remember what you came here for? Her words of wisdom scratched into the door You can almost taste the emptiness Hung inside her tallow dress
Can the darkness be as empty as it seems When the factories of night hum with their dreams? And you watch a skinny dog cut across that dusty lot Like the surface of the moon
In the decompression chamber Cooling in the conversation pit Sleeping underneath yesterday’s papers And pretending the tsunami hasn’t hit
Friday was the crucifixion Saturday cremation under glass The Resurrection was on Sunday No, correction, make it Monday ‘Cause Monday’s when they come to take the trash
Okružen novim suradnicima, Tod ohrabren kreće u planiranu misiju. Nisu to anonimci već renomirani glazbenici. Primjerice, Duane Denison je gitaristički virtuoz koji dolazi iz okružja The Jesus Lizarda, donoseći svoj karakterističan stil koji katkad zna podsjetiti na Marc Ribota. Bubnjar Yuval Gabay prethodnih je nekoliko godina proveo u Soul Coughingu, jedinstvenom sastavu na njujorškoj alternativnoj sceni koji je početkom devedesetih na zanimljiv način stvarao svoju pomaknutu pop strukturu sa elementima jazza, funka i elektronike. Jennifer Charles, koja se pojavljuje kao gostujući vokal u nekim ranijim kompozicijama Firewatera također je polovica dreamy-pop projekta Elysian Fields. Stoga je od samog početka, unatoč čestom mijenjanju postava, Firewater stekao reputaciju supergrupe.
Niz odličnih albuma koji je uslijedio nakon debitantskog Get off the Cross, We need Wood for the Fire samo dokazuje koliko je Todov kreativni genij bio sputan pomalo jednoobraznim izričajem Cop Shoot Cop-a.
Oren Kaplan, Paul Wallfisch, Tamir Muskat i Tod koji svoj status jedinog goja među “izabranima” u ovoj postavi iskazuje ležeći na podu
The Ponzy Scheme je objavljen koncem ožujka 1998., i ide korak dalje od prvijenca, pošto uz još prisutne, made već tada melodijski obogaćene cop-shoot-cop structure uvodi kabaretski element koji će u nadolazećim vremenima imati presudan utjecaj u izričaju Firewatera. Tematski se ovaj album bavi televizijskim propovjednicima (Knock ‘em Down), alkoholičarima i njihovim polusvjetom (Drunkards Lament i El Boraccho), nekoć zapuštenim no pitoresknim okrajcima Todu dragih gradova poput Londona čije se vizure zakrčuju zavjesama od betona i čelika (Isle of Dogs), rastankom od djetinjstva, koji uz gubitak nevinosti donosi spoznaju o nepostojanju superheroja (So Long, Superman), te brojnim drugim, krajnje šarenim poticajima, a ne treba zaboraviti ni Another Perfect Catastrophe, Dropping Like Flies ili Green Light (In Stereo).
How many time do I have to lie Before you believe me? And how many time do you have to beat me Before I learn how to play?
And where are the authorities When you need somebody blown away And how many arrows do I have to suffer Before I’m a martyr?
Is it true that you have to do good Before people will Pay for a look at your bones? You’ve got to be kidding me Does this mean that I’ll never be a saint?
With my pockets full of platitudes And my dusty crown of thorns Yeah it’s used but barely worn And I have crawled broke and desperate Through the dumpsters of the Lord
And once I was an ugly sea I wrestled in my sleep And hurled foul threats and curses At the sky
I pounded on the stubborn shore Cause it can never be a symphony If nobody cries!
Psychopharmacology iz 2001. je bio čudan i jako težak album koji je na određeni način privremeno strpao u zapećak sve one rastuće, bujajuće kabaretske utjecaje. Kabaretski se fluid fluid možda privremeno (ali tek privremeno) povlači, ustupajući svoje mjesto jednom tvrđem i mračnijem izričaju, kao da se zadnje natruhe sastava Cop Shoot Cop posljednjim snagama bore kako bi se probile do površine i udahnule posljednji okus zraka. To je vidljivo u skladbama 7th Avenue Static, Car Crash Collaborator, The Man With the Blurry Face, te posebno u jednoj kompoziciji koja svojim neprirodnom smirenošću odudara od ostatka albuma. Riječ je o Black Box Recording, vjerojatno najrealnijoj i najpotresnijoj pjesmi ikad napisanoj na temu zrakoplovih nesreća:
Slung from the hoary heavens With disbelief suspended On a shining pendulum of faith
Hanging half awake and dreaming Of burning cities gleaming Beneath a sky of ash and slate
And as the fuselage goes dark You’re thinking ain’t it funny Still owe some people money
It’s hard to keep from laughing No smoking sign is flashing Your mask descends without a sound
Your starboard hope receding Even the sky is bleeding You sure could use a smoke right now
And all the people wave their arms But you can’t hear them screaming You’re floating through the ceiling
There’s no gravity that can bring you down again It’s almost over now And you hope they don’t wake you up
Now the sun is shining Somewhere the sun is shining But it sure ain’t shining on you now …
Ispočetka obojani izrazitim žestokim zvukom naslijeđenim od svojeg prethodnika, Firewater vremenom sve više zalaze u vode kabaretskog punka, sa jedne strane omogućujći Todu da na pravi način oda homage svojem neprikosnovenom uzoru, Tomu Waitsu, dok istovremeno postaju jedni od prethodnika tada nastajućeg multietničkog glazbenog njujorškog trenda (sastav je u stvari konstantno balansirao između Chicaga i New Yorka, a zadnjih se godina ovom popisu pridružuju i internacionalne lokacije poput npr. Indonezije). Ovaj (uvjetno rečeno) pokret nastaje oko John Zornove kuće Tzadik Records i legendarnog kluba Knitting Factory, nižući imena poput Elysian Fields, Botanice, Gogol Bordella, Barbeza, Thomasa Truaxa i sličnih glazbenika spremnih na eksperimentiranje kako sa kabaretskim zvukom tako i sa utjecajima world musica, u prvo redu sa gypsy i klezmer formama.
Albumi Firewatera (uz izostanak ‘Golden Houra’): Get off the Cross…, The Ponzy Scheme, Psychopharmacology, Man on the burning Tightrope i International Orange
Navedeni će utjecaji rezultirati Firewaterovim remek djelom Man on the burning Tightrope iz 2003. Prvotno zamišljen kao konceptualno djelo-predstava, cjelovit u svojih 47 minuta od uvodnih Fanfara pa do odjavnog Descenta, ovaj album praktički nadilazi samog sebe postajući ultimativna kabaretsko-cirkuska epopeja koja zadire i u one mračne strane glamura, iza pozornice i poslije predstave. Nižu se tužne životne priče klauna i umjetnika na trapezu, izvođača koji će, nakon što zgasnu svjetla arene utjehu potražiti u polumraku svoje prikolice uz pokoju suzu i bocu whiskyja, svjesni puta koji im je sudbina namjenila i koji se više ne može promjeniti. U ovom trenutku nemoguće je još jednom ne spomenuti ime Toma Waitsa, koji je spomenutu koncepciju barsko/cirkusko/kabaretske tuge postavio još u svojoj trilogiji Swordfishtrombones/Rain Dogs/Frank’s Wild Years u drugoj polovici osamdesetih, no osobina dobrog učitelja jest spremnost prihvaćanja činjenice da učenici razvijaju i nadograđuju podlogu koju pruža njegovo djelo, a da pritom nije ljubomoran niti zavistan, već ponosan, jer, laički rečeno, stvar ide dalje. A u očima autora ovog teksta, takav je upravo odnos Waitsa naspram Toda i ekipe.
…and nothing you can teach her about a double feature let the blood and whiskey flow
because tonight you are a player tomorrows never there in the dog & pony show
so take your whistles to the wolves, girls they’ve all got pistols in thier paws but dont you go a runnin till they shoot, girls cause every contract has a hidden clause
so ride on while your able find us in the stable honey you just never know
every wheel’s a spinner and everyone a winner in the dog & pony show
Ako je Man on the burning Tightropebio svojevrsno zasićenje, vrhunac koji je Firewater pružio u datom trenutku, onda je logično očekivati i zatišje, period analiziranja urađenog i sažvakavanja dojmova, u cilju postavljanja puta za dalje. U svjetlu tog puta, sastav nedugo potom snima album obrada kojim odaje počast svojim uzorima. Songs We should have written tako donosi Todov osobni doživljaj pjesama Lee Hazlewooda, Toma Waitsa, Beatlesa, Robyna Hitchcocka, Rolling Stonesa, Johnny Casha i drugih, no za razliku od mnogobrojnih tribute to albuma (uz časni izuzetak Caveovog Kicking against the Pricks), ni trenutak ne riskira biti dosadan. Zanima Vas koje su pjesme navedenih (i onih nespomenutih Todovih uzora ušle u ovaj uži izbor?
Pa; evo:
01. “The Beat Goes On” (Sonny & Cher)
02. “This Town” (Nancy Sinatra & Lee Hazlewood)
03. “Diamonds & Gold” (Tom Waits)
04. “Folsom Prison Blues” (Johnny Cash)
05. “Storm Warning” (Lynn Taitt & The Boys)
06. “Hey Bulldog” (The Beatles)
07. “Some Velvet Morning” (Nancy Sinatra & Lee Hazlewood)
08. “This Little Light of Mine” (Harry Dixon Loes)
09. “Paint It, Black” (The Rolling Stones)
10. “Is That All There Is?” Peggy Lee
11. “I Often Dream of Trains” Robyn Hitchcock
Slijedi vrijeme oporavka, spuštanja na zemlju, punjenja baterija, kako vam već drago. Tod napušta New York, i idućih par godina provodi putujući kroz egzotične lokacije Afganistana, Turske, Izraela, Tajlanda, Indonezije, prikupljajući nova iskustva i ne ispuštajući iz ruke svoju gitaru i diktafon. Početkom 2007. se vraća u ritam svakodnevnice i ulazi u studio u pratnji dokazanih suradnika (Tamir Muskat, Oren Kaplan i drugi), te snima idući album Firewatera, The Golden Hour (pod ovim se imenim krije onaj kritični sat vremena kroz kojeg je moguće spasiti život ranjeniku, ili teškom bolesniku kojemu se naglo pogoršalo stanje).
Iako je melankolija prethodnika i dalje prisutna, ovdje je u samu žižu reflektora postavljen specifičan autorov odnos prema world musicu, prema glazbenom naslijeđu zemalja koje je netom proputovao. Uostalom, svako putovanje, svaki izlet u neistraženo nas tjera da iz temelja razmotrimo svoja stajališta, odbacimo balast prošlosti i otvorimo se novim iskustvima. Uostalom, budućnost civilizacije je bespredmentna bez miješanja kulturoloških utjecaja, a Tod Ashley i njegov Firewater su to najbolje pokazali na svojem zasad zadnjem uratku, albumu International Orange koji je nastajao tijekom daljnjih Todovih putovanja i boravaka u Turskoj, Indoneziji i brojnim drugim nama zapadnjacima egzotičnim mjestima, te očekivano, slično svojem prethodniku ima sličan world music štimung (što se očituje i u scenskim nastupima, te poprilično promjenjenim aranžmanima skladbi s prethodnih albuma). Sam naziv referira na boju koja se zbog svoje uočljivosti koristi pri međunarodnoj zrakoplovnoj signalizaciji, što opet priziva konstantu u Todovu životu – gotovo neprekidna putovanja, a zanimljiva je i činjenica da je sniman u Istanbulu i Tel Avivu, dok se svega nekoliko stotina kilometara dalje odvijao proces poznat kao ‘Arapsko proljeće’.
Zemlja se vrti, život očito teče dalje, kako Todu i njegovim kolegama iz Firewatera tako i svima nama. Klavijaturist Paul Wallfisch već godinama pored mjesta doglavnog firewater koonspiratora (kako su to već skovali novinari) vodi i uspješan sastav sličnog glazbenog usmjerenja, Botanicu; Oren Kaplan je raspet između gitarističkih uloga u Firewateru, Gogol Bordellu i spomenutoj Botanici, a Tamir Muskat, vrsni multiinstrumentalist i producent ujedno vodi i zanimljiv projekt Balkan Beat Box.
U ovom su trenutku privodi kraju još jedna svjetska turneja Firewatera, koja, nažalost, i ovog puta zaoblilazi naše krajeve. Uskoro će iznova svjetla arene biti pogašena, zavjesa spuštena, no to ne znači da se negdje u dubini duša ne rađa nova predstava!
26. će listopada u sklopu svoje oproštajne turneje kutni Michael Gira i njegov životni projekt Swans još jednom pohoditi Lijepu Našu (kako stoje stvari, vidjet ćemo ih još jednom prije finalnog oproštaja). Stoga vam ovotjedno izdanje eXita pruža uvid u njihovu izvođačku magičnost i energiju, i to putem poluslužbenog live izdanja “We Rose From Your Bed With The Sun In Our Head”.
Početkom osamdesetih godina dvadesetog stoljeća, dok globalni tokovi nameću različite vizure uskrsnuća taman pokopanog punka; The Dream Syndicate biraju specifičan pristup i svoj postpunkerski, garažni zvuk boje nijansama progresivnog folka kasnih šezdesetih, primarno naslijeđem The Byrdsa, Grama Parsonsa i Buffalo Springfielda. Ovaj će specifični amalgam uskoro postati poznat pod nazivom ‘Paisley Underground’, predstavljati će revoluciju na lokalnoj kalifornijskoj sceni, a utjecaj mu je itekako vidljiv u suvremenoj američkoj glazbi.
Almond nije tipična glazbena zvijezda koja svjesno kreira auru nedodirljivosti i mističnosti, već čovjek posvećen vlastitom radu putem katkad neortodoksnih modela i načela, no uz zagarantiran rezultat
Najavljeni album ‘Leaving Meaning’ kojeg očekujemo koncem listopada još je jedn razlog za tračak životne radosti.Nije li to dovoljan povod da se podsjetimo veličanstvenih Swansa?