Merima Ključo protiv ustajale tradicije
By Harry Broomley – Davenpoor
Harmonika, kao instrument, viđena je u rukama muškarca kao prve pratnje pjevača u kafani. Sad, kad je istrgnemo iz ruku muškarca, damo je u ruke krhke mlade žene, a pri tom je još i izvučemo iz kafane onda nam u mozgu vrišti. A još kad čujemo šta ta mlada žena čini sa harmonikom, kako zadire u našu glazbenu tradiciju, prikazujući je u novim aranžmanima onda je to trenutak u kom treba stati u obranu. I toga je bilo, poprilično u karijeri Merime Ključo, gošče KUPEK-a # 183.
Narod(i) smo koji ne podnosi baš uplitanje u tradiciju, o čemu god da je riječ. Koliko god nas to vuklo u ambis, zamrzavalo u prošlosti, ne dozvoljavalo nam da sagledamo aktualni trenutak ako nam kojim slučajem neko dirne u taj naš genetski kod spremni smo da ga branimo, najčešće bez ikakvih argumenata zašto stajemo u obranu. A posebno smo osjetljivi na one muško-ženske podjele. Plavo-crveno, sjekira-kuhinja…Mora se znati šta je čije, jeli?
Harmonika, kao instrument, viđena je u rukama muškarca kao prve pratnje pjevača u kafani. Sad, kad je istrgnemo iz ruku muškarca, damo je u ruke krhke mlade žene, a pri tom je još i izvučemo iz kafane onda nam u mozgu vrišti. A još kad čujemo šta ta mlada žena čini sa harmonikom, kako zadire u našu glazbenu tradiciju, prikazujući je u novim aranžmanima onda je to trenutak u kom treba stati u obranu. I toga je bilo, poprilično u karijeri Merime Ključo, gošče KUPEK-a # 183.
A šta reći o Merimi? Merima ruši sve predrasude i sve stereotipe o harmonici – predrasude o tradicionalnoj glazbi, o sevdahu, o ženama, o muškarcima, o Balkanu…
Mnogi je smatraju jednom od najboljih harmonikašica na svijetu, uključujući tu i mušku populaciju koja je uglavnom hamroniku za sebe namjerila. Mnogi su za Merimu prvi put čuli kad se pojavio album “Zumra” sa Amirom Medunjanin, a tome ima skoro desetljeće.
Merima je kao tinejdžerka napustila opkoljeno Sarajevo pa je preko Holandije gdje je išla na akademiju, dogurala do Los Angelesa gdje je počeo njen povratak Sarajevu.
Godinama je boravila u SAD-u, objavila je solo album “Couperin Visiting the Balkans”, “Aritmia” sa Miroslavom Tadićem, a posebno izdvajamo rad na glazbenoj ilustraciji puta Sarajevske Hagade putem koncerata pod nazivom: “Sarajevska Hagada: Muzika knjige”. Hagada i Merima imaju toliko toga zajedničkog, a posebnu vezu stvara Merimino izbjegličko iskustvo što je uveliko doprinijelo boljem shvatanju Hagade, njenog puta od Španjolske do Sarajeva gdje je našla spas od inkvizicije, ali gdje je također morala biti spašavana od starih i novih fašista.
Merima je često i u Zagrebu gdje nastupa kao pratnja u predstavi ZKM-a, “Velika bilježnica”, a nakon dugo vremena vratila se i u Sarajevo odakle je i izbjegla za vrijeme opsade. Krug se zatvorio.
I tu dolazi KUPEK sa Merimom. Uživajte u pozitivnim stvarima, a ovaj KUPEK i sve što Merima radi i kako gleda na svijet u kom živi svakako to je. KUPEK # 183. poslušajte u ponedjeljak, 08. 05. 2017. od 23 h. Emisiju možete poslušati i na KUPEK mixcloud kanalu.