Simon & Garfunkel: Bookends (1968.)
Posljednji pravi album dvojca Simon & Garfunkel, jer iza više ništa nije bilo isto!
Poznate su vam infamozne mačke iz crtića? Tom (koji redovito ide u nespojivoj koaliciji sa mišem Jerryjem, sa tim da ovaj potonji izvuče tanji kraj), Felix čije samo ime govori kojoj kraljevskoj lozi pripada, Sylvester čija crno-bijela odora priziva navijače na ovim prostorima ne suviše popularnog Partizana,TopCat – komentar suvišan, kultni Garfield poznat po maltretiranju psića Oddiea, žderanju lazanja te – ponovo ta riječ – maltretiranju vlasnika Jona, zatim nepremostivi dvojac Itchy & Scratchy koji u vječnim Simpsonima drži ulogu nalik lakrdijašima u Shakespeareovim tragičnim dramama, uz naopmenu da je riječ maltretiranje karikiranje muškog i žrnskog odnosa bio on prijateljski, bratsko-sestrinjski, nježan do granice beyond the love ili sve to zajedno … mogli bi ovako do jutra, mada u trenutku pisanja ovog članka jest 07:46 AM što bitno ne mijenja narav uvijek u pričuvi ženskog arsenala glede koalicije glodavaca kojih se žene groze i veličinom dalekih ali prirodom bliskih rođaka pantere…. ali vratimo se Tomu i Jerryju, junacima današnjeg osvrta na album Bookends iz 1965., kada je ime Tom & Jerry već palo u zaborav nauštrb znatno poznatijeg Simon and Garfunkel! Ovaj duo (u daljnjem tekstu SIG, bez boldanja) bijaše u svojoj naravi akustičan, pošto bi producent odnosno aranžer često bez njihova znanja dodao klasični rock instrumentarij. Na koncu, bilo je to vrijeme voljenih nam Byrdsa, pa ne čudi, mads su i veličanstveni Byrdsi (nisam slučajno naglasio slovo B!) nudili pregršt akustičnih balada. Budimo iskreni, megahit Sound of Silence koji “nosi” istoimeni album iz 1966. bijaše akustična single/skladba dok se njezinim tkivom nije poigrao Tom Wilson, neka vrsta domaćeg producenta diskografske kuće Columbia.
Zašto Bookends a ne primjerice Bridge over troubled Water? Prvo, troubled znači uzburkana, a ne jadna kako bi preveli površni znalci engleskog! Naravno, ostaje fakat da je Bridge… također ultimativno remek djelo koji je zaključio karijeru dueta od 1970., pa do povratničkog koncerta u Central Parku iz 1981. kada je održan i snimljen pred pola miljuna ljudi!
Dosta o projektu SiG, osvrnimo se na Bookends, a to je riječ koja se preodi na razne načine: podupirač za knjigu, kladionica(e) i tko će ih sve nabrojati! Godinama sam živio u pogrešnom uvjerenju kako je riječ o koricama knjiga, ali eio, nije. Ma i da su korice, bitno je ono među njima. Spomenimo za početak – iako je većina materijala nastala tijekom 1964., (the) Sound of Silence dovršena je tek 1965., spomenutim trikom dodavanja električne gitare, basa i bubnja postala je jednim od najvećih SiG hitova, ali nije do Bookendsa. A koje su to skladbe po kojima se pamti album?
U prvom redu, treba znati da je nastajao koncem 1967. i ponovo dobrim dijelom jeseni i rane zime 1968. Izdvijimo li kompozicije America (ne zaboravite izvrsnu obradu sastava Yes), At the ZOO, A hazy Shade of Winter, Bookends Theme 1 & 2, Mrs. Robinson…
Ovaj se album može promatrati i kao svojevrsni best off, a ne treba smetnuti s uma da u to vrijeme nastaju remek djela, konkretno začeci konceptualizma – A Saucerful of Secrets Pink Floyda, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band The Beatlesa, Younger Than Yesterday The Byrdsa, treći istoimeni album The Nicea… Teren se lagano pripremao za istinski progresvni zvuk; za ELP, King Crimson, Yes, Jethro Tull….No to su sve imena iz kasnije priče.
Bookends je posljednji pravi album dvojca, jer je već na Bridge over troubled Water više odiše aotorskim uplivom Paula Simona!
Njegovi su samostalni uradci izvrsni, ali to više nije bio projekt SiG. Dvojac se okupljao u raznim prigodama, pa i samostalno… Ovo što je rečeni valjda je dovoljno za preslušavanje Bookendsa ali i ostatka opusa!