KLFM

Kunst & Liebe Frequency Machine

GRATEFUL DEAD / Live/Dead (1969.)

15:00–16:30 Ponedjeljak 14.5.2018.

Prvi u nizu gotovo bezbroj sjajnih dokumenata koji dokazuju zašto je ovaj bend imao (i još uvijek ima) najvjernije fanove ikad.

Već sam pisao o tome zašto nisam naročito oduševljen live albumom kao formom. Mnogi od vrlo dragih mi bendova (poput Thin Lizzy, LCD Soundsystem ili recimo Cheap Trick) imaju live albume s već kultnim statusom, pa se teško prisilim da ih poslušam više od jednom. Nije mi previše privlačno pustiti album i slušati bend koji je u studiju popravljao greške (ili lažirao pola izvedbi) i na to nalijepio hrpu reverba uz obligatorno ajmo ruke na nekoliko skompiliranih koncerata stvarajući iluziju koncerta. Srećom, za sve postoji iznimka, pogotovo u svijetu psihodeličnog rocka i improvizacije.

Jebiga, nikad nisam bio u prilici vidjeti Grateful Dead zbog činjenice da sam 38 godina proveo na pogrešnom mjestu i u pogrešno vrijeme za takvo nešto. Svejedno, već sâm početak Live/Dead dosta dobro objašnjava zašto su deadheads toliko fanatično pleme i zašto su ih pratili po cijelom kontinentu, a neki čak i preko bare.

O njihovom drugom albumu sam također već pisao, i treba da se piše o njima, jer doista ima sjajnih (Anthem of the Sun, Aoxomoxoa, Workingman’s Dead, American Beauty, Wake of the Flood i njih još mnogo…), ali ipak se u ovom slučaju radi o jednim od rijetkih bendova čiji su živi albumi popularniji i cjenjeniji od studijskog opusa.

Zašto?

Za početak, i sam bend se tijekom karijere više fokusirao na živu svirku, nego rad u studiju. Beskonačne turneje su se izmjenjivale jedna za drugom, a ovi pripadnici hippie komune su se zabavljali puneći svoje maratonske setliste izvrsnom improvizacijom i konstantno mijenjajući njihov sadržaj. Nisu im ni bootlezi smetali, pa su poticali razmjenu snimaka među svojom fanatičnom sljedbom (pod uvjetom da nitko ne zarađuje na tome), a za audio suvenir vam je sam bend jamčio najbolje mjesto za mikrofon.

Live/Dead je prvi od bezbroj službenih i neslužbenih liveova i vjerojatno najbolja startna točka ukoliko niste upoznati s njima. Produkcija je čista, suha i bazična, bez lažne akustike, a par koncerata je iskombinirano kako bi stvorilo iluziju kratkog Grateful Dead nastupa. Već će vam na uvodnoj 23-minutnoj Dark Star biti jasno da li je ovo vaša šalica čaja.

Kao i mnogi veliki bendovi u povijesti, ovi hipiji iz San Francisca su svirali kombinaciju svega što je bilo u zraku u to vrijeme. Mladi glazbenici iz jazz, blues, rock i folk miljea potpomognuti i danas popularnim sredstvima samljeli su sve što su znali u jedan kompaktan zvuk. Taj je opušteni i bezbrižni zvuk u potpunosti odgovarao duhu vremena, kojeg su zarobili u teglu i nosili svugdje sa sobom. Otvorite je.

Let it shine, let it shine…

 

autor: Ivica Antunović, 13/05/2018

, , , ,

Vezane objave

Arhiva

Jazz at the Pawnshop (ⓅProprius Records 1977)

28/01/2018.

ili kako sam promijenio mišljenje o live albumima

Violent Femmes – Viva Wisconsin (1999)

15:00–16:00 Ponedjeljak 7.10.2019.

20. godinu od izdanja, 21. godinu od snimke, sa čašom crnog vina. Uzdravlje!

DARKSIDE / Psychic Live

15:00–16:00 Ponedjeljak 13.5.2019.

DARKSIDE je bio projekt Nicolasa Jaara i gitariste Davea Harringtona. Ovo je live verzija njihovog jedinog albuma Psychic snimljena za…

KRAFTWERK / Minimum – Maximum

15:00–16:00 Ponedjeljak 27.5.2019.

Drugu polovicu dvostrukog live albuma utemeljitelja elektroničke glazbe snimljenog na turneji održanoj 2004. godine slušamo ovaj ponedjeljak u rubrici It’s Alive!

Tjedna rotacija

Arhiva

M WARD / Migration Stories (2020.)

BOBBY WOMACK / The Poet (1981)

DIRTY PROJECTORS / Overlord

LIXON / Disco House Karantena

BILL WITHERS / Live at Carnegie Hall

Mayales / svima želim Raj za sve (Aquarius records 1999)