KLFM

Kunst & Liebe Frequency Machine

Radio drama: Under Milk Wood

0:00–1:48 Nedjelja 31.1.2021.

Točno u ponoć između subote i nedjelje, 30/31. siječnja možete preslušati KLFM-ov edit drame ‘Under Milk Wood’ velškog pjesnika, prozaika i dramaturga Dylana Thomasa. Bilo je to njegovo najzrelije no nažalost i posljednje djelo. Godinu dana po autorovoj smrti (1954.) nastala je verzija koju (uz naše sitne akustičke preinake u vidu pridodanih efekata) donosimo u cjelosti. U realizaciji izvornika su sudjelovale glumačke veličine poput Richarda Burtona, Bena Williamsa i Rachel Thomas.

Drage slušateljice i slušatelji!

Nakon višemjesečnog smo premišljanja konačno donijeli odluku o ponovnom pokretanju tematske emisije u kojoj bi prenosili dostupne radio drame, dokumentarce, i sličan materijal s drugih postaja koji se može legalno distribuirati. Iako striktni termin još nije određen, emisija radnog imena Foghorn će najvjerojatnije biti emitirana u večernjim ili noćnim satima.

Zamišljen je složeni koncept po kojemu bi se emisija otvarala i zatvarala glazbenim blokovima primjerenim kasnovečernjem, odnosno noćnom dobu, što podrazumijeva iskorak u avangardna i eksperimentalna područja, dok bi prijenos određenog podcasta zauzeo njezin središnji dio.

Večerašnje je pilot – izdanje Foghorna ipak drugačije uobličeno. Spomenutih početnih i odjavnih glazbenih sekvenci neće biti (predviđena je drama ionako uklopljena između redovnog i noćnog dijela emisije eXit). Točno u ponoć, u trenutku kad subota ustupi svoje mjesto nedjelji, započinje prijenos jedne kultne radio drame (koju smo, uz malo truda, dodatno obogatili popratnim efektima), no o tome više u nastavku teksta.

U dogledno ćete vrijeme biti izvješteni o detaljima u vezi preciznog koncepta, te budućeg termina emitiranja emisije Foghorn.

UNDER MILK WOOD POSTER

…down to the sloeback, slow, black, crowblack, fishingboatbobbing sea.

Dramski tekst Under Milk Wood (Pod mliječnom šumom) zadnji je autorski rad velškog pjesnika, prozaika i dramaturga Dylana Marlaisa Thomasa. Završenu verziju, namijenjenu radijskom izvođenju, predao je BBC-ju osmog rujna 1953., neposredno pred svoje četvrto ‘turnejsko’ putovanje u Sjedinjene Američke Države, putovanje s kojeg se nikad neće vratiti.

U redu, ovo je sasvim dostatna doza kronologije i faktografije. Sad ponovite dio rečenice ispisan sivkastim tonovima progresivne tamne nijanse smješten pod plakatom. Osjećate li da se oko Vas steže obruč iskonske tame, koja nagoni na dug, miran san. Uljuljkani njezinom neprobojnom gustoćom i šumom mora, polako se odvajate od stvarnosti ……

…… poput stanovnika Llaregubba, gradića na južnoj obali Walesa, koji su, njih šezdesetak,  već legli prepustivši se šapatu noćne tame koja će im uskoro donijeti snove. I u tom će trenutku sve oživjeti!

Stvarnost nije donijela neke tražene odgovore, i oni će ih potražiti tijekom noći, kad će se njihovi pripadni snovi međusobno ispreplesti u jedinstvenu nadrealnu cjelinu. Ključni narator je slijepi kapetan Cat, umirovljeni pomorac koji tuguje za drugovima koje je izgubio okrutnošću oceana, no još je neizdržljiviji njegov bol uslijed gubitka voljene osobe, Rosie Probert. Hoće li se izjutra sjećati svojeg tužnog sna? Pa sada je jutro – Cat ga ne može vidjeti, ali osjeća toplinu Sunca na kapcima. U obližnjoj kući još jedno usnulo biće, dvostruka udovica Mrs Ogmore-Pritchard iznova susreće oba pokojna muža, trgovca linoleumom i propalog knjigovesca. Lord Cut Glass sniva o svojih 66 satova, dok školski profesor Mr. Pugh na javi misli o tek jednoj stvari: kako se riješiti svoje zle i agresivne žene, Mrs. Pugh, a San, pretpostavljam onaj Gaimanov s velikim crnim očima, sugerira mu trovanje. Here’s your arsenic, dear!

Denise Di Battista: Under Milk Wood Denise Di Battista: Under Milk Wood

Mary Ann Sailors sanja Edenski vrt, a mjesni pekar i bigamist znakovita imena Dai Bread sniva o svojem vlastitom haremu, po uzoru na one orijentalne. Njegove žene, lokalna malograđanka Mrs. Dai Bread One, te mistična strankinja ciganske puti, Mrs. Dai Bread Two snivaju svaka prema svojem nahođenju, dok lijeni mornar Nogood Boyo ne sniva baš o ničemu, iako potajice žudi za gospođom Dai Bread Two.

FIRST VOICE
The dead come out in their Sunday best.

SECOND VOICE
Listen to the night breaking.

FIRST VOICE
Organ Morgan goes to chapel to play the organ. He sees
Bach lying on a tombstone.

ORGAN MORGAN
Johann Sebastian!

CHERRY OWEN (Drunkenly)
Who?

ORGAN MORGAN
Johann Sebastian mighty Bach. Oh, Bach fach

CHERRY OWEN
To hell with you.

Snovi mjesnog crkvenog orguljaša Organa Morgana prožeti su maštarijama o glazbi i mogućem uprizorenju nekog veličanstvenog glazbenog djela na pozornici Llaregguba, dok njegova žena čak i u snu žudi za trenucima tišine koji su na javi nemogući uslijed Organovog konstantnog sviranja. Tu je i mrtvozornik Evans the Death, u tolikoj  mjeri privržen svojem poslu da čak i noću sniva o pogrebima, te sličnim brigama opterećen poštar Willy Nilly koji sonambulno pregibom kažiprsta ‘kuca’ po tijelu svoje usnule žene, na isti način kao što će idućeg jutra kucati po vratima sumještana, dostavljajući im poštu, kao i čitava plejada na sličan, živopisan način opisanih likova i njihovih snova.

U noći je sve moguće. Tama više nije ponizna, kao u nekim ranijim Thomasovim pjesmama, već gospodar ni dobar ni okrutan, već prilično svojeglav. Ona priziva svoja stvorenja koja kucaju po prozorima, sipaju pijesak u oči i pjevaju sablasne, skoro nečujne uspavanke.

Umiranje fiktivnog dana, i pad isto tako neuhvatljive noći koincidira sa prvim zracima realne zore. Građani Llaregubba polagano isplovljavaju iz svojih REM faza. Pokojna Rosie će se pred jutro oprostiti od svojeg bivšeg ljubavnika, slijepog kapetana riječima:

Zadrži me u sjećanju. Ja sam tebe zaboravila. Sada idem u tamu tamniju od najcrnjeg mraka, zauvijek… 

Nije li dakle život tek san, a san onaj pravi, življenja vrijedan život? U svakom slučaju, termin emitiranja je izvrsno odabran, a na Vama je tek da pogasite suvišna svjetla, sklopite oči, i pokušate ovu dramu doživjeti u njezinom matičnom, nadrealnom i snovidnom ambijentu.

CAPTAIN CAT
I’ll tell you no lies.
The only sea I saw
Was the seesaw sea
With you riding on it.
Lie down, lie easy.
Let me shipwreck in your thighs.

ROSIE PROBERT,
Knock twice, Jack,
At the door of my grave
And ask for Rosie.

CAPTAIN CAT
Rosie Probert.

ROSIE PROBERT
Remember her.
She is forgetting.
The earth which filled her mouth
Is vanishing from her.
Remember me.
I have forgotten you.
I am going into the darkness of the darkness for ever.
I have forgotten that I was ever born.

I još samo ovo:  jeste li uočili da je Llareggub, koji bi trebao biti nekakva fiktivna, snovidna vizija gradića Laugharnea (u kojem su Dylan Thomas i njegova žena Caitlin živjeli od 1948.) u biti obrnuta fraza bugger all ?

To begin at the beginning:
It is spring, moonless night in the small town, starless
and bible-black, the cobblestreets silent and the hunched,
courters’-and-rabbits’ wood limping invisible down to the
sloeblack, slow, black, crowblack, fishingboatbobbing sea.
The houses are blind as moles (though moles see fine to-night
in the snouting, velvet dingles) or blind as Captain Cat
there in the muffled middle by the pump and the town clock,
the shops in mourning, the Welfare Hall in widows’ weeds.
And all the people of the lulled and dumbfound town are
sleeping now.
Hush, the babies are sleeping, the farmers, the fishers,
the tradesmen and pensioners, cobbler, schoolteacher,
postman and publican, the undertaker and the fancy woman,
drunkard, dressmaker, preacher, policeman, the webfoot
cocklewomen and the tidy wives. Young girls lie bedded soft
or glide in their dreams, with rings and trousseaux,
bridesmaided by glowworms down the aisles of the
organplaying wood. The boys are dreaming wicked or of the
bucking ranches of the night and the jollyrodgered sea. And
the anthracite statues of the horses sleep in the fields,
and the cows in the byres, and the dogs in the wetnosed
yards; and the cats nap in the slant corners or lope sly,
streaking and needling, on the one cloud of the roofs.
You can hear the dew falling, and the hushed town breathing.

Only your eyes are unclosed to see the black and folded
town fast, and slow, asleep. And you alone can hear the
invisible starfall, the darkest-beforedawn minutely dewgrazed
stir of the black, dab-filled sea where the _Arethusa_, the
_Curlew_ and the _Skylark_, _Zanzibar_, _Rhiannon_, the _Rover_,
the _Cormorant_, and the _Star of Wales_ tilt and ride.
Listen. It is night moving in the streets, the processional
salt slow musical wind in Coronation Street and Cockle Row,
it is the grass growing on Llaregyb Hill, dewfall, starfall,
the sleep of birds in Milk Wood.Listen. It is night in the chill, squat chapel, hymning in
bonnet and brooch and bombazine black, butterfly choker and
bootlace bow, coughing like nannygoats, sucking mintoes,
fortywinking hallelujah; night in the four-ale, quiet as a
domino; in Ocky Milkman’s lofts like a mouse with gloves……..

 

Vjeran Stojanac

 

autor: Vjeran Stojanac, 28/01/2021

, , ,

Vezane objave

Arhiva

Report of the barnhouse effect

0:01–0:30 Nedjelja 28.3.2021.

Ovog puta jedna kraća ali svejedno vrijedna pažnje radio drama!

Murder Mysteries

0:01–1:20 Nedjelja 14.3.2021.

Vjerojatno vam je dosta izvanzemaljaca i SFa? O ovom izdanju, Murder mysieries po priči Neila Gaimana!

Radio drama: Potters of Firsk and two other stories

0:01–1:23 Nedjelja 2.5.2021.

Tri odlične SF priče Jacka Vancea!

Radio drama: 9/11

0:01–1:30 Nedjelja 28.2.2021.

Teroristički napad na New York i Washington izvršen 11. rujna 2001. nije samo najkrvaviji, već i najkontroverzniji događaj takve vrste u suvremenoj svjetskoj povijesti. Obilježavajući skorašnju dvadesestu godišnjicu tog užasa, možemo se tek zapitati što se u međuvremenu promjenilo, znamo li baš potpunu priču, i u kojoj su mjeri određene političke strukture makjavelistički sposobne iskoristiti tragediju vlastitog naroda. Preslušajte tonski zapis CNN-a!

Tjedna rotacija

Arhiva

THE ANTLERS / Green to Gold

PREFAB SPROUT / From Langley Park to Memphis (1988)

MOCKY / Bora!

DJ Tennis / RA

Jethro Tull part 1

SACHER / Biser, Ambra, Jantar (2019.)