KLFM

Kunst & Liebe Frequency Machine

THE BEATLES / Revolver (1966.)

15:00–16:00 Četvrtak 20.12.2018.

Album koji je kvantnim skokom unaprijedio kako izvođačke i skladateljske tako i snimateljske standarde šezdesetih… pa i šire!

Revolver, sedmi album Beatlesa zasigurno je najrevolucionarnije ostvarenje u glazbi šezdesetih, pa i šire, a definitivno više od svojeg arhetipskog sljednika Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Sitne su promjene uočljive već na prethodniku Rubber Soul, primjerice složenije vokalne harmnije (Nowhere Man) ili prve naznake orkestracije te uvođenja egzotičnih instrumenata (Girl, Michelle, Norwegian Wood).

No, osim što ide korak dalje u skladateljskom i izvođačkom smslu, Revolver pomjera i granice pristupa mogućnosti studijske tehnologije postavljajući tako kanone koji praktički i dan danas vrijede. Po prvi su puta uz miks pult upotrebljene četverokanalne miksete kao i metode kompresije i filtriranja zvuka. Producent George Martin, koji je najzaslužniji za provođenje svih inovacija se poigrao i sa ‘klasičnom’ opremo razmjestivši mikrofone na neočekivana mjesta u studiju Abbey Road,postigavši tako začudne varijacije zvučnog balansa.

Skladbe – kako je već spomenuto – idu korak dalje  od ionako inovativnog Rubber Soula. Tako je primjerice Eleanor Rigby prva kompozicija Beatlesa na kojoj sastav učestvuje iključivo na vokalnim dionicama dok glazbenu pozadinu ostvaruje gudački oktet. I duge skladbe odskaču od uvriježenih rock standarda – Yellow Submarine je prvi slučaj korištenja prethodno snimljene glazbe sa tonskih vrpci, a instrumentarij na ostatku materijala uključuje citar, klavikord, engleski rog, melotron te mandolinu.

Beatlesi i Sir George Martin tijekom rada na ‘Revolveru’

Možda je najočitiji primjer ovakvog pristupa zaključna skladba Tomorrow Never Knows. Ionako psihodelični tekst je ‘podebljan’ provlačenjem Lennonovog vokala kroz dvostruke snimače, kao i zvuka Paulovog basa kroz pojačalo namijenjeno reprodukciji ljudskog glasa. Korištee su i magnetofonske petlje (loopovi), neke su instrumentalne dionice, konkretno dio bas sekvenci odsvirane na melotronu, a Paulov je prateći smijeh ubrzan do te mjere da posdjeća na krik galeba.

Istina, svi su ovi potezi dodatno revolucionirani godinu kasnije na Sgt Pepperu, no to ne mijenja činjenicu da je upravo Revolver bio onaj temeljni kamen koji je promjenio poimanje suvremen popularne glazbe i to ne u baš mlakoj konkurenciji, jer iste je godine objavljen i 5th Dimension The Byrdsa.

Iduće će godine Beatlesi upravo u prostorima Abbey Roada susresti jedan mladi sastav (upravo su snimali svoj prvi album Piper at the Gates of Dawn, usporedo sa Sgt Pepperom Beatlesa, a blagoslov velike četvorke iz Liverpoola će im mnogo značiti) koji će u nadolazećim godinama dodatno unaprijediti standarde izvođačke i studisjke tehnlogoje. Ali ovo nije priča o Pink Floydu. Bilo kako bilo, Revolver ostaje ono što jest, u što se možete uvjeriti slušajući ovotjedno izdanje rubrike Nezaboravne vatre na radiju KLFM!

The Beatles: Revolver (Parlaphone, 1966,)

01 Taxman 2:39
02 Eleanor Rigby 2:07
03 I’m Only Sleeping 3:01
04 Love You Too3:01
05 Here, There And Everywhere 2:25
06 Yellow Submarine 2:40
07 She Said She Said 2:37
08 Good Day Sunshine 2:09
09 And Your Bird Can Sing 2:01
10 For No One 2:01
11 Doctor Robert 2:15
12 I Want To Tell You 2:29
13 Got To Get You Into My Life 2:30
14 Tomorrow Never Knows 2:57

autor: Vjeran Stojanac, 18/12/2018

, , , , , , , , , , ,

Vezane objave

Arhiva

DEVENDRA BANHART / Rejoicing in the Hands (2004)

15:00–16:00 Četvrtak 2.5.2019.

Rejoicing in the Hands of the Golden Empress taman je proslavio svoj petnaesti rođendan – pravo vrijeme da se ispravi…

LOU REED & JOHN CALE / Songs for Drella (1990.)

12/04/2016.

Na poleđini svojeg prethodnog samostalnog albuma ‘New York’ (1989.), Lou Reed je dopisao: “You can’t beat two guitars, bass and drums”. Načelno stoji, no isto tako nikada gitara i klavir/klavijature nisu tako skladno, nadopunjujuće zvučali kao na tom čudesnom nekrologu za Andyja Warhola, uratku nazvanom ‘Songs for Drella’!

GRACE JONES / Nightclubbing (1981.)

15:00–16:00 Nedjelja 30.7.2017.

Reggae, post-disco, art pop, dub, funk: sve je to Nightclubbing – peti album jamajčanske pjevačice, glumice i modne ikone Grace Jones.

SUFJAN STEVENS / Illinois (2005)

15:00–16:00 Nedjelja 17.5.2020.

Najdraži su mi albumi u kojima se izgubim. Sufjan Stevens, Illinois, 22 pjesme, 74 minute materijala, naslovi pjesama kobasice od…

Tjedna rotacija

Arhiva

SAULT / Untitled (Black Is)

ENNIO MORRICONE ‎/ Così Come Sei (1978)

VALENTINO BOŠKOVIĆ / Amorella

Too Slow To Disco

JORGE BEN / à l’Olympia (1975)

Kampanari / Kampanari EP