KLFM

Kunst & Liebe Frequency Machine

(post eXit) – Tomaž Hostnik (21.12.1982. – 21.12.2013)

Danas je zimski solsticij. Bio je i onog 21. prosinca 1982., kada je u dvadesetiprovj godini sebi život oduzeo Tomaž Hostnik; glazbeni entuzijast, pjesnik, aktivni član Saveza komunista Jugoslavije, te uz Dejana Kneza ključna osoba Laibach Kunsta. Tom prigodom repriziramo prvu epizodu iz serijala o Laibachu i Neue Slowenische Kunstu, emitiranog na KLFM-u između rujna i prosinca 2012. u sklopu emisije eXit.

Danas je zimski solsticij – suncostaj, dan kada Sunce prividno doseže najnižu točku svoje nebeske putanje, ‘zaustavlja se’ umire i simbolički započinje novi ciklus. Bio je solsticij i onog 21. prosinca 1982., kada je u dvadesetiprovj godini sebi život oduzeo Tomaž Hostnik; glazbeni entuzijast, pjesnik, aktivni član Saveza komunista Jugoslavije, te uz Dejana Kneza ključna osoba Laibach Kunsta i prvo javno lice, ‘čovjek u uniformi’ na sceni Laibacha.

Tomaž Hostnik u studiju u Ljubljani, 1981. Tomaž Hostnik u studiju u Ljubljani, 1981.

Taj je mučni i vjerojatno duboko promišljeni te za njega neizbježni čin obavio u drvenoj konstrukciji namjenjenoj sušenju sijena, tzv. kozolecu koji unatoč činjenici da u različitm izvedbama egzistira diljem planete upravo u Sloveniji dobiva karakterističnu formu upotpunjenu omanjim krovom, pa se na neki način smatra i nacionalnim simbolom.

Zašto?

Na ovo pitanje nema konkretnog odgovora, mada se neki zaključci nameću sami po sebi. Tomaž Hostnik je rođen 1961. u Medvodama, gradiću smještenom na pola puta između Ljubljane i Škofje Loke, i odgojen je u obitelji istaknutih članova Saveza Komunista Slovenije/Jugoslavije. Svoja je srednješkolska ljeta u pravilu provodio na tadašnjim radnim akcijama diljem bivše države, a jedini uočljiv detalj koji ga je izdvajao iz mase sličnih ‘ideološki ispravnih’ omladinaca je bio njegov interes za glazbu – primjerice, njegovi tekstovi o Kraftwerku te o New Romantics pokretu spadaju u sam vrh ex jugoslavenskog rock esejizma – kao i ostale vidove umjetnosti, no u prvom redu one vizualne. Stoga bi se njegov radikalni potez mogao protumačiti kao možda ishitrena i krajnje emotivna reakcija senzibilne mlade osobe čije je ideale i uvjerenja duboko protreslo, pa i urušilo nepotrebno privođenje vojnim vlastima, desetak dana prije samoubojstva.

Postoji i mišljenje kako je riječ o pretjeranoj identifikaciji sa Ianom Curtisom, pjevačem sastava Joy Division kojega je Hostnik iznimno štovao, a mogu se povući i dodatne usporednice uzevši u obzir industrijsku karizmu Manchestera, kao i provokativnost i reference na nazi kunst u ranim grafičkim rješenjima Joy Divisiona (konkretno, omot EPa An Ideal for Living, koji prikazuje istog Hitler Jugend bubnjara koji je iskorišten na jednoj od ranih grafika Laibach Kunsta). Uostalom, znakovita je izjava priložena u jednom svježijem intervjuu, gdje članstvo Laibacha kao ključni ‘okidač’ svojeg djelovanja navodi samoubojstvo Iana Curtisa, smrt Josipa Broza Tita te početak raslojavanja Jugoslavije.

Prva inkarnacija Laibacha: Srečko Bajda, Tomaž Hostnik, Dejan Knez i Andrej Lupinc. Fotografija najvjerojatnije datira iz jeseni 1982. Prva inkarnacija Laibacha: Srečko Bajda, Tomaž Hostnik, Dejan Knez i Andrej Lupinc. Fotografija najvjerojatnije datira iz jeseni 1982.

Više o Hostniku i pionirskim danima Laibacha možete pročitati u članku na priloženom linku, a večeras od 23.00 do 00.40 h poslušati reprizu prošle godine emitirane emisije, prve iz tematskog serijala o Laibach Kunstu.

 

LAIBACH – proboj iz Trbovlja

 

Rdeči revirji: Cementarna Trbovlje (1981.) Rdeči revirji: Cementarna Trbovlje (1981.)

 

 

VELIKI SIJAČ (veliko platno)

Tražio si se u vulgarnosti
i molitvi, vrebao kao zvijer
iz Otkrivenja. Sad si se pročistio
i stekao vjeru u sebe.

Čudni su putevi među kozolcima,
okruženim šuštanjem travnjaka i polja,
gdje žito zrije žutim –
svježa krv kaplje po zlatnim poljima.
Tražili smo te u šumi i livadama
pod punim Mjesecom, s našim ženama i psima.
Tražili smo te čitave noći i dane.
Nikad te nismo našli, no potraga
nije bila uzaludna.

Vjetar se diže na horizontu.
gdje tinja zadnji bljesak pšenice

* * *

Šumar si!
To je zapisano na tvojem čelu.

Oštrica od čelika probija iz lijesa!

/Laibachkunst – Veliki sejalec; prosinac 1987./

autor: Vjeran Stojanac, 21/12/2013

, , , , , ,

Vezane objave

Arhiva

Roxy Music / Bruce Springsteen

13/07/2012.

Večeras, u sklopu ležernog ljetnjeg programa tek dva odlična ‘lajva’ – Roxy Music i njihov londonski nastup iz 1972., te Springsteenob njujorški koncert sa ‘reunion’ turneje iz 2000.

Keith Emerson & The Nice

20:00–22:30 Subota 16.9.2017.

Keith Emerson je mrtav već više od godine dana, a s njim je umrla i svaka nada u ‘reunion’ The Nicea. No podsjetimo se sastava koji je začeo progresivni trend u onome što se naziva ‘popularna glazba’.

Friends of Dean Martinez / Barbez

06/03/2014.

Ideja o predstavljanju sastava Friends of Dean Martinez i Barbez u zajedničkoj emisiji je pomalo neobična, pošto ta dva imena na prvi pogled – ali samo na prvi pogled – skoro da nemaju dodirnih točki. Ipak, koncem 2004. su održali zajedničku europsku turneju koja ih je dovela i u ove krajeve – bio je to već drugi nastup Friends od Dean Martinez u KSET-u , no prvi doticaj Barbeza s hrvatskim tlom. Svejedno, zajednički elementi postoje, i to ne samo zbog skupno odrađene turneje!

Odlazak: Keith Emerson (1944. – 2016.)

18/03/2016.

Ono što odlazak Keitha Emersona ne uklapa u već poslovičnu ‘crnu bilancu’ koju nam je ponudila aktualna 2016. jest način na koji je napustio ovaj svijet. Uradio je to po vlastitom izboru, suočen s mogućnošću življenja bez onoga što je u njegovu slučaju predstavljalo smisao – briljirati na sceni, spajajući zapanjujuću energičnost i urođenu genijalnost. Ukratko, živio je za svoju glazbu, za ono što je danas već ostavština za budućnost; jedan monumentalni opus koji se tek nominalno i kronološki može svrstati pod već ishabani pojam ‘rock’. Jer, često se u desetak sekundi Emersonovog stvaralaštva moglo naći više harmonija, struktura i vizija no što ih sadrže cjelokupni uradci brojnih rock te posebice punk sastava!

Tjedna rotacija

Arhiva

ALGIERS / There Is No Year

THE NATIONAL / High Violet (2010)

SHE SHY / Mir

FILA BRAZILLIA / Brazilification

ELBOW / Live at Jodrell Bank

KRV U STOLICI / Krv u stolici