Karol Radziszewski: QAI/CEE

U utorak, 9. srpnja u 20 sati u Galeriji Multimedijalnog kulturnog centra u Domu mladih u Splitu otvara se izložba QAI/CEE poljskog umjetnika Karola Radziszewskog. Splitski postav projekta Queer Archives Institute donosi arhivske materijale kvir povijesti prikupljene u centralnoj i istočnoj Europi. Na otvaranju organizirano je vodstvo umjetnika po izložbi. Izložba se može razgledati radnim danom do 26. srpnja, u terminima od 17 do 21 sat.

Queer Archives Institute (Institut za kvir arhive) – QAI umjetnički je projekt poljskog umjetnika Karola Radzisezewskog koji je prepoznao važnost arhiva kao mjesta koje sakuplja, obrađuje te valorizira sjećanja. Isto tako prepoznao je, ne slučajan, propust službenih arhiva da zabilježe kvir povijesti. Kao građanin-umjetnik, autor se poziva na osnovno demokratsko pravo sudjelovanja u političkom odlučivanju te stvaranjem alternativnog arhiva otvara mjesto bilježenja drugačije povijesti, kvir povijesti.

Splitski postav arhiva pod nazivom QAI/CEE donosi materijale prikupljene u centralnoj i istočnoj Europi stavljajući tako fokus na zemlje Istočnog bloka. Materijali u svojoj  prezentacijskoj organizaciji prate nacionalne granice, aktualne ili one iz vremena iz kojeg sami arhivski materijali potiču, ali postav obuhvaća fotografije i video radove samog umjetnika, kao i pojedine radove nastale kroz istraživanja kolektiva queerANarchive. Kombinirajući autentični arhivski materijal s umjetničkim radovima koji isti reinterpretiraju, ovaj postav postaje hibridnim arhivskim postavom koji se kritički postavlja ne samo prema sadržaju institucionalnih arhiva u kojima ne nalazimo tragove kvir sjećanja, već i prema samom ustroju takvih arhiva.

Karol Radziszewski (1980) živi i radi u Varšavi u Poljskoj, gdje je 2004. godine diplomirao na Akademiji za likovnu umjetnost. Bavi se filmom, fotografijom i instalacijama, a stvara i interdisciplinarne projekte. Njegova metodologija koja se zasniva na arhivima pokriva brojne kulturne, povijesne, vjerske, društvene i rodne elemente. 2005. godine postao je izdavač i urednik DIK Fagazinea. Osnivač je Instituta za kvir arhive (QAI).

Njegov rad predstavljen je u institucijama kao što su Nacionalni muzej, Muzej suvremene umjetnosti, Nacionalna galerija umjetnosti Zachęta u Varšavi, Galerija Whitechapel u Londonu, Muzej Kunsthalle Wien u Beču, Novi muzej suvremene umjetnosti u New Yorku, VideoBrasil u São Paolu, Muzej Cobra u Amsterdamu, Muzej suvremene umjetnosti u Wroclawu, Muzej suvremene umjetnosti u Krakovu, Muzej Sztuki u Łódźu i Schwules Museum u Berlinu. Sudjelovao je u nekoliko međunarodnih bijenala uključujući PERFORMA 13 u New Yorku, 7. bijenale u Göteborgu, 4. praški bijenale te 15. WRO Media Art bijenale.

queerANarchive kolektiv je za razvoj, istraživanje i propitivanje queer kulture koji djeluje od 2010. godine. U vrijeme normalizacije LGBT zajednice i retradicionalizacije društva bavi se partikularnostima queer kulture. Na međunarodnom nivou sudjelovao je u programima Queer Art Lab SpaceID Madrid (2013.). Activist in Residence u Baltic Art Center u  Visbyju (2014.) i međunarodnom projektu Young Queer Europe (2015.-2016.) te konferencijama Unstraight Museum Conference, Stockholm (2016.), Organ vida, Zagreb (2017.) i Queering memory, Berlin (2019.). Kolektiv je članica Platforme Doma mladih.

Partneri u realizaciji izložbe su Platforma Doma mladih, Multimedijalni kulturni centar i Queer Archives Institute.

Aktivnost je dio projekta Gradimo Dom zajedno, kojeg je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda. Aktivnost je realizirana kroz programske linije kolektiva qFEST i qIZLOŽBE koje financijski podržavaju Ministarstvo kulture RH, Hrvatski audiovizualni centar, Splitsko-dalmatinska županija i Grad Split. Rad kolektiva financijski podržava Zaklada Kultura nova.

Fotografija: Ryszard Kisiel, 1985./86., iz QAI kolekcije.

 

07/07/2019

autor: Kristina Tešija

Tags: , , , , , ,