John Foxx

20:00–23:00 – 1.4.2017.

Ovotjedni eXit donosi presjek stvaralaštva Johna Foxxa, glazbenika i multimedijalnog umjetnika čiji je doprinos trendovima poput synthpopa te eksperimentalne i ambijentalne glazbe nažalost podcjenjen.

Listening to the music the machines make
I felt the floor change into an ocean

/Ultravox – Just For A Moment/

Ovotjedno izdanje eXita donosi detaljan presjek kroz stvaralaštvo Dennisa Leigha, odnosno Johna Foxxa, eksperimentalnog glazbenika i multimedijalnog umjetnika čiji je doprinos trendovima poput synth popa, te eksperimentalne i ambijentalne glazbe nažalost često zanemaren i podcijenjen naušrtb nekih poznatijih imena. No, činjenica je da je Foxx izborio svoje mjesto pod Suncem rame uz rame s osobama poput Briana Enoa, Gary Numana ili Davida Sylviana. Njegov zasad posljednji uradak, glazbeno vizualni kolaž ”B-Movie: Ballardian Video Neuronica” možda ponajbolje sublimira skoro četiri desetljeća autorskog truda na objedinjavanju odvojenih kreativnih premisa – glazbene, vizualne i eksperimentalne u vidu zaokruženog remek djela, a ujedno figurira i kao dostojan homage dvojici književnika – Burroughsu i Ballardu – koji su preciznim skalpelom izvršili temeljitu analizu dvadesetog stoljeća, tek da bi spoznali ono što je od početka naslućivano kao neminovnost: suvremena je civilizacija osuđena na sporo i bolno odumiranje!

Foxx-shutter_1255093581_crop_550x371

Upitate li prosječnog glazbenog konzumenta tko je Dennis Leigh, odnosno John Foxx, uglavnom ćete naići na stereotpni odgovor ”onaj prvi vokal iz Ultravoxa”. Istina, nema u toj tvrdnji ništa sporno.

No, sporno je nešto drugo, a to je činjenica da za taj isti prosjek tu i prestaje svako saznanje o gospodinu Foxxu. On osobno ništa nije skrivio, štoviše, po napuštanju Ultravoxa započinje vrlo plodnu i uspješnu samostalnu karijeru. Razloge njegovoj (uvjetno kazano) anonimnosti treba tražiti negdje drugdje, možda u njegovoj neeksponiranosti i samozatajnosti, ili pak u tome što se kretao onim glazbenim vodama gdje je, unatoč bitnoj ulozi u krčenju pionirskih puteva dopuštao da drugi poberu lovorike. No, to nipošto ne umanjuje sjaj njegovog vrhunskog opusa!

Nedugo po napuštanju Ultravoxa, Foxx objavljuje nastupni singl Underpass, koji je, kako se već iz naslova razaznaje, prožet balardijanskom tematikom urbane paranoje i rasapa. Zanimljivo je spomenuti kako se utjecaj J. G. Ballarda nazire praktički u čitavoj samostalnoj Johnovoj karjeri. Zasad posljednji Foxxov uradak B-Movie: Ballardian Video Neuronica samo na očit način potvrđuje to pravilo.

Analizirati sveukupno Foxxovo stvaralaštvo bi bilo ne samo naporno, već i kontraproduktivno, pošto bi smo zaglibili u šumi od koje ne bi vidjeli stabla. No, nemoguće je nespomenuti neke ključne albume i kolaboracije. Još 1980. Foxx objavljuje svoj prvi samostalni album Metamatic, najavljen spomenutim singlom Underpass; uradak koji će na tragu stvaralaštva Raymonda Scotta, Silver Applesa, Gary Numana te Kraftwerka i ostatka krautrock scene praktički postaviti standarde sintetičkog zvuka osamdesetih. Iduće godine objavljuje The Garden, album čije je uporište i dalje duboko u sintetskim vodama, no primjetno je i prisustvo klasičnijeg instrumentarija što mu na koncu daje nešto mekši zvuk, dosta više nalik onome što je Foxx radio na zadnjem albumu kojeg je snimio s Ultravoxom, The Systems of Romance.

ClipboardxfSredinom osamdesetih, Foxx se pomalo neočekivano povlači s glazbene scene, vraćajući se svojoj prvoj ljubavi, grafičkoj umjetnosti. Istina, kroz tih je dvanaestak godina djelovao iz sjene, baveći se usput produkcijom, te povremeno gostujući na albumima drugih glazbenika. Izolacija je prekinuta 1997., kada Foxx skoro istovremneno objavljuje dva posve različita uratka. Prvi, Cathedral Oceans je ambijentalno djelo čiji su segmenti nastajali dulje od desetljeća, dakle dobrim dijelom i za trajanja Foxxovog odsustva s scene. Drugi, Shifting City jest kolaboracija s Louisom Gordonom, a čvrstim sintetičkim zvukom dosta podsjeća na autorove početne solo uratke.

Početak novog milenija donosi dva Foxxova albuma jako slična onim povratničkima iz 1997: The Pleasures of Electricity (2001.) je produkt još jedne suradnje s Louisom Gordonom, dok je Cathedral Oceans II iz 2003. upravo to što mu i samo ime kaže; još jedan ambijentalni projekt na tragu istoimenjaka nastalog šest godina ranije. Inače, čitavo će to desetljeće biti obilježeno Foxxovim kolaboracijama s drugim glazbenicima poput Steve Jensena (ex Japan), Robina Guthriea (Cocteau Twins), Harolda Budda i drugih.

Godine 2009., Foxx utemeljuje prateći sastav The Maths, tako da pd punim nazivom John Foxx and the Maths snima nekoliko soldnih djela kao što su između ostalih Interplay i Evidence. Iako je članstvo The Mathsa sklono fluktuaciji, eksperimentalni elektroničar Benge, pravim imenom Ben Edwards uz Foxxa predstavlja čvrstu jezgru ovog projekta, čiji je zasad posljednji album The Good Shadow objavljen lani, 2014.

Bio bi propust još jednom ne spomenuti B-Movie: Ballardian Video Neuronica, također lanjski uradak u kojemu je Foxx uspješno spojio svoja dva ključna područja djelovanja – glazbu, te vizualnu umjetnost. Djelo ukupnog trajanja 25 minuta je podjeljeno na stavke čija duljina varira od tridesetak sekundi do šest minuta, a neke od zanimljivosti su i korištenje danas već zaboravljenih analognih sintetizatora, kao i metoda slučajnog kolažiranja (cut-up), koju su još šezdesetih godina dvadesetog stoljeća zagovarali William S. Burroughs i njegov bliski suradnik, slikar Brion Gysin. Bilo kako bilo, B- Movie jest djelo kod kojega je vizualna komponenta doslovno neodvojiva od one glazbene. Stoga je i objavljen jedino u formi video na Vimeo servisu. Nije li to put kojega će Foxx slijediti u budućnosti?

Teško je predvidjeti, no od čovjeka sklonog krajnjem eksperimentu kao uhodanom kreativnom postupku, što ga čini bliskim imenima poput Gary Numana, Roberta Frippa, Scotta Walkera, Davida Sylviana ili Briana Enoa se može očekivati još svašta, u doslovnom smislu te riječi!

Foxx prigodom dodjele počasnog doktorata iz filozofije na sveučilištu Edge Hill, 21. srpnja 2014.

31/03/2017

autor: Vjeran Stojanac

Tags: , , , , , , , ,