KLFM

Kunst & Liebe Frequency Machine

In Memoriam: Sir George Martin (1926. – 2016.)

Osmog je ožujka u devedesetoj godini preminuo Sir George Martin, čuveni britanski producent, aranžer i glazbenik; čovjek čije je klasično obrazovanje u sprezi s novovjekim pop zvukom odigralo ključnu ulogu u kreiranju suvremenog producentskog pristupa. No, u najvećoj će ga se mjeri pamtiti kao osobu koja je svojim producentskim vještinama, hrabrim eksperimentalnim pristupom te dobrohotnim savjetima zaslužna za mjesto koje Beatlesi danas zauzimaju u povijesti popularne kulture.

 

Osmog je ožujka u devedesetoj godini preminuo Sir George Martin, čuveni britanski producent, aranžer i glazbenik; čovjek čije je klasično obrazovanje u sprezi s novovjekim pop zvukom odigralo ključnu ulogu u kreiranju suvremenog producentskog pristupa. No, u najvećoj će ga se mjeri pamtiti kao osobu koja je svojim producentskim vještinama, hrabrim eksperimentalnim pristupom te dobrohotnim savjetima zaslužna za mjesto koje Beatlesi danas zauzimaju u povijesti popularne kulture.

Rođen je trećeg siječnja 1926. u Islingtonu, London. Od ranih je dana fasciniran glazbom, te je još kao osmogodišnjak pohađao satove klavira, no životni ga put na neko vrijeme distancira od nje. Između 1943. i 1947. djeluje u Britanskoj mornarici, ali po njezinom napuštanju nastavlja školovanje na Guildhall školi za glazbu i dramu, gdje studira klavir i obou. Istovremeno širi svoje horizonte apsolvirajući stvaralaštvo franuskih impresionista (Ravel, Debussy), te ruskih skladatelja poput Rahmanjinova i Rimski-Korsakova.

Po diplomiranju (1950.), vrlo brzo nalazi posao u glazbenoj izdavačkoj kompaniji Parlaphone Records, podgrani koncerna EMI. Idućih će desetak godina uspješno producirati djela Spike Milligana, Petera Sellersa, Ivora Cutlera te brojnih drugih izvođača čiji trend uspješno balansira na granicama komedije, govorne riječi i glazbe. Ipak, Martinov će istinski talent doći do izražaja početkom šezdesetih godina dvadesetog stoljeća, u vrijeme kada polagano ali nepovratno dolazi do stapanja europskog glazbenog naslijeđa i američkog jazz/folk/blues zvuka, uvezenog uglavnom kroz liverpulski Mersey Beat.

Beatles_and_George_Martin_in_studio_1966 The Beatles i Sir George Martin, 1966.

Ključni trenutak, koji ujedno predstavlja i početak plodne skoro desetogodišnje suradnje jest Martinov susret s Brianom Epsteinom, menadžerom tada još poluanonimnog sastava The Beatles. Vjerojatno prepoznavši njihov skriveni potencijal (bilo je to godine 1962., nedugo po objavljivanju singla Love Me Do), pristaje na suradnju, te producira njihov prvi LP, Please, Please Me, koji je objavljen početkom proljeća 1963.

Ono što je trebala biti tek jednokratna suradnja, pretvorilo se u dugogodišnje uzajamno partnerstvo. Iako formalno producent, George Martin je Beatlesima prilazio kao iskreni prijatelj koji njihovu glazbu ne doživljava samo kao jedan od izvora prihoda. Na idućim je projektima dogovorno svoju ulogu proširio na aranžersku, savjetničku, snimateljsku, orkestratorsku, a na brojnim je skladbama i sam dao doprinos kao glazbenik. Ne dovodeći u sumnju kreativnost i genijalnost Paula McCartneyja, Johna Lennona, pa i često nepravedno zapostavljenog Georgea Harrisona, danas s pristojne distance možemo kazati da je Martin praktički bio ‘peti član Beatlesa’. Njegova je riječ imala težinu, sve su snimljene skladbe prolazile kroz njegov ‘filter’, pa čak i one na kojima nije izravno doprinosio. Ali, Beatlesima nije teško padao takav mentorski odnos – naprotiv, bili su svjesni da dobar dio tajne njihova uspjeha leži upravo u toj suradnji prožetoj obostranim povjerenjem.

Vremenom Beatlesi zalaze u eksperimentalne vode – na koncu, suvišno je uopće navoditi značaj albuma kao što su Revolver ili Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, gdje opet treba imati na umu nemjerljiv doprinos Georgea Martina. Čak i njihov posljednji album (ovo ‘posljednji’ shvatite uvjetno, pošto je snimljen prije Abbey Roada, no objavljen nakon njega) Let It Be, kojega je producirao amerikanac Phil Spector (inače također jedan od vrsnih producenta i tvorac metode ‘zvučnog zida’) odiše Martinovim utjecajem. Uostalom, poslušate li Spectorovu orkestraciju pjesme The Long And Winding Road, teško se možete oteti dojmu da iza toga ne stoji ako već ne George osobno, onda barem homage njegovom prethodnom radu s Beatlesima.

Nakon razlaza The Beatlesa George Martin nastavlja svoj producentski i aranžerski pohod. Idućih će godina surađivati s Paulom McCartneyjem, kako kroz albume Paulovog novog sastava Wings, tako i kroz kolaboracije iz osamdesetih, poput one s Michaelom Jacksonom (Say, Say, Say) i Stevie Wonderom (Ebony and Ivory, zajednički projekt McCartneyja i Wondera iz 1982.

Ostala poznata imena iz svijeta suvremene popularne glazbe čiji su albumi uzvišeni unikatnim Martinovim producentskim pristupom ubrajaju sastave Gerry and the Pacemakers, Dire Straits, UFO, Ultravox i America, kaoi kantautore Eltona Johna, Celine Dion, Cillu Black, Jeffa Becka, Petea Townshedna, Johna Williamsa i brojne druge. Uz to je poznat i kao cjenjeni kompozitor, producent i aranžer filmske glazbe, a iz tog segmenta je vrijedno izdvojiti nekoliko skladbi i pozadinskih tema koje su se tijekom šezdesetih i sedamdesetih pojavile u ciklusu filmova o Jamesu Bondu.

Za svoj dugogodišnji rad na unaprijeđenju ne samo britanske, već i globalne popularne glazbe, George Martin je odlikovan titulom Commander of the Most Excellent Order of the British Empire (CBE), doviši tako pravo na korištenje naziva Sir.

Posljednje je godine života proveo u miru obiteljske dokolice, mada se čak i u novom mileniju nije ustručavao rada na području glazbe. Primjerice, 2006. je uz pomoć sina Gilesa napravio remix verzije pojedinih skladbi Beatlesa za potrebe scensko-glazbene predstave Love, uprizorene u Las Vegasu.

8ed001071636076d64bf2f779db7d16a Studio ‘Abbey Road’: George preslušava upravo finaliziranu verziju skladbe ‘Lucy In The Sky With Diamonds’ (1967.)

Odlazak Sir Georgea Martina je nažalost već drugi veliki gubitak za međunarodnu glazbenu zajednicu, posebice kada je riječ o ljudima koji su u toj domeni uobličili drugu polovicu dvadesetog stoljeća (sjetite se, desetog nas je siječnja nažalost napustio i David Bowie). Možda će ova zaključna rečenica zvučati kao otrcana fraza, no Martinova je smrt vjerojatno definitivni raskid s glazbenom tradicijom dvadesetog stoljeća, a ovo novo, dvadesetiprvo zasad i ne obećava neke radikalne iskorake.

 

NAPOMENA:

Autor ovog članka, inače tvrdokorni štovatelj Pink Floyda ne želi propustiti spomenuti da su albumi Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band The Beatlesa i The Piper At The Gates Of Dawn Pink Floyda snimani praktički istovremeno u studijima Abbey Roada. Producent Pipera je bio Martinov pomoćnik i suradnik Norman Smith, a tijekom snimanja, članovi oba sastava te pripadni producenti i tehničari su se međusobno družili. Ne bih se čudio da i taj prvi album najprogresivnijeg sastava svih vremena; Pink Floyda nije barem djelimice obojen uplivom Sir Georgea Martina!

 

Vjeran Stojanac

 

autor: Vjeran Stojanac, 09/03/2016

, , , , , , ,

Vezane objave

Arhiva

Grandmaster Flash at The Garden Brewery

19:00–2:00 Nedjelja 1920.11.2017.

Grandmaster Flash, legendarni DJ, inovator, pionir, i jedan od kreatora i temelja hip-hop kulture dolazi u The Garden Brewery u nedjelju 19. studenog 2017.

RADIO BAZA – jednodnevna radio postaja

10/10/2018.

Zvuk se sa zvukom mazi na Radio BAZI… Pod ovim se zaigranim sloganom prošle godine na zagrebačkoj Trešnjevci okupio niz…

Voi’Sa festival slavi svoju petu godišnjicu na plaži Acapulco

02/06/2014.

Ljubitelji dobre glazbe, opuštene ekipe, plesa uz šum mora i toplih ljetnih noći nanovo dolaze na svoje. Autohtoni brački festival Voi’Sa slavi svoju petu godišnjicu na idiličnoj novoj lokaciji – plaži Acapulco!

FRIENDS FAMILY FOREVER

15/09/2013.

Treći po redu FRIENDS FAMILY FOREVER je pred nama. Kao i svake godine, puno rada, puno truda, priprema i pregovora, urodilo je sasvim solidnim line up-om za ovogodišnji FFF.

Tjedna rotacija

Arhiva

M WARD / Migration Stories (2020.)

BOBBY WOMACK / The Poet (1981)

DIRTY PROJECTORS / Overlord

LIXON / Disco House Karantena

BILL WITHERS / Live at Carnegie Hall

Mayales / svima želim Raj za sve (Aquarius records 1999)